Bredbandsföreningen

framtidsutveckling

Bredbandsföreningen startade år 2002 och är en ekonomisk förening där målet är att verka för framtidsutveckling i form av fiberinstallation i byn.

Föreningen har vuxit och består år 2021 av 105 medlemmar.
Styrelsen sammanträder regelbundet.

Byn har fått fiber och tack vare vår ekonomiska förening så har en upphandling gjorts vilket har resulterat i att invånarna har fått ett subventionerat fördelaktigt pris.

Fortsättningsvis så tillhandahåller vi information kring driftstörningar och teknisk support.

fiberanslutning

Om du har frågor och vill ansluta dig till fiber, vänligen kontakta

Hasse Johansson, tel; 070 – 666 31 16.
Email: hasse.johansson@martinsons.se

För kabelutsättning/ support, se ledningskollen.se

bottnia IT

Vi har avtal med Bottnia IT som it- support. Innan kontakt med dessa ska egen felsökning göras via felsökningsmallen, se länk till höger. Detta gäller enbart fiberanslutna.

så felsöker du

Undersök först att felet inte gäller din egen utrustning.

Som egen utrustning räknas allt innanför konvertern, se bild under ovan länk felsökningsmall”. 


Support  nås helgfria vardagar 08:00 – 16:00.

Telefon: 0934-40040.

 

Support är kostnadsfri för medlemmar I Botsmarks bredbandsförening när felet beror på fel I föreningens nät.

Obs: Är felet orsakat av den egna utrustningen debiterar vår support Bottnia IT dig personligen som kund  för supportkostnaden.”

felsökning med hjälp av "felsökningsmall"

  1. Kontrollera att lampan KRAFT på konvertern lyser (nr 2 på bilden ).Om lampan inte lyser kolla att ström finns i vägguttaget och att nätadaptern till konvertern sitter i.Om lampan KRAFT inte tänds är det mycket troligt att nätadaptern är trasig. Se punkt 4 nedan. 2. Kontrollera om lampan FIBERLÄNK TRAFIK / FX LÄNK TRAFIK lyser(nr 1 på bild t.v)

Om lampan inte lyser följ information från punkt 4 nedan. 3. Kontrollera om lampan TP-LÄNK TRAFIK / UTP LÄNK TRAFIK  lyser(nr 3 på bilden nedan).Om lampan inte lyser sitter felet med stor sannolikhet i ER egen utrustning.Om Ni har router inkopplad, ta bort den och koppla datorn direkt mot konvertern.Ni måste då även ändra från DHCP (erhåll adress) till fast IP-adress.Om inte lampa 3 tänds ring support enligt punkt 4. 4.  Innan Ni ringer support se till att ha framme ert IP-nummer.