Bredbandsföreningen
framtidsutveckling

Bredbandsföreningen startade år 2002 och är en ekonomisk förening där målet är att verka för framtidsutveckling i form av fiberinstallation i byn.
Föreningen växer och består nu av fler än 100 medlemmar.
Styrelsen sammanträder regelbundet.
Byn har via upphandlingar och projekt med kommunen fått fördelaktigt pris för att bygga upp ett fibernätverk med hög standard och hastighet.
Via denna sida tillhandahåller vi information kring driftstörningar och teknisk support.
fiberanslutning

Om du har frågor och vill ansluta dig till fiber, vänligen kontakta
Hasse Johansson, tel: 070 – 666 31 16
Email: hasse.skog.johansson@gmail.com
För kabelutsättning/ support, se ledningskollen.se
Kabelutsättning/support
support

Som en ”första-hjälpen-support” kontakta TVB Service:
Isak Larsson på tfn 070-55 22 427 (OBS nytt telefonnummer), eller via mail: felanmalan@tvbservice.se
Då kan en kontroll göras på distans att din internetanslutning fungerar fram till och med konvertern som sitter i din fastighet och är Bredbandsföreningens ansvarsområde.
Supporten är kostnadsfri för medlemmar i Botsmarks bredbandsförening, när felet beror på fel i föreningens nät.
Skulle felet visa sig bero på din egen utrustning så är du själv ansvarig för den.
Som egen utrustning räknas allt innanför konvertern, till exempel:
router, switch, accesspunkt, mesh-system osv.
DangIT kan erbjuda support på all egen utrustning.
Support nås helgfria vardagar 07:00 – 16:00 Samt helgdagar 13:00 – 15:00
DangIT har även en Facebook sida där driftsinformation postas,
www.facebook.com/dangithb
Telefon: 0730-361512.
Obs: Är felet orsakat av den egna utrustningen debiterar DangIT dig personligen som kund för supportkostnaden, detta avtalas mellan dig och DangIT.
Undersök först att felet inte gäller din egen utrustning.
Som egen utrustning räknas allt innanför konvertern, till exempel en router, switch, accesspunkt, mesh-system osv. DangIT kan erbjuda support på all egen utrustning.
felsökning med hjälp av “felsökningsmall”
* Kontrollera att lampan KRAFT på konvertern lyser (nr 2 på bilden “Felsökningsmall” ). Om lampan inte lyser kolla att ström finns i vägguttaget och att nätadaptern till konvertern sitter i. Om lampan KRAFT inte tänds är det mycket troligt att nätadaptern är trasig. Se punkt 4 nedan.
Kontrollera om lampan FIBERLÄNK TRAFIK / FX LÄNK TRAFIK lyser(nr 1 på bilden “Felsökningsmall”) Om lampan inte lyser följ information från punkt 4 nedan.
Kontrollera om lampan TP-LÄNK TRAFIK / UTP LÄNK TRAFIK lyser(nr 3 på bilden “Felsökningsmall”). Om lampan inte lyser sitter felet med stor sannolikhet i ER egen utrustning. Om Ni har router inkopplad, ta bort den och koppla datorn direkt mot konvertern. Ni måste då även ändra från DHCP (erhåll adress) till fast IP-adress. Om inte lampa 3 tänds ring support enligt punkt
Innan Ni ringer support se till att ha framme ert IP-nummer. Om ni inte har tillgång till ert IP-nummer så kan DangIT ta fram dessa uppgifter er.